Je dobre známe, že stav zvyškových pnutí v leme odliatkov (monoblokov) železničných súkolí je jedným z najdôležitejších faktorov vplývajúcich na životnosť súkolí. Zvyškové pnutia sú často zodpovedné za predčasný lom kôl.
Je pravidlom, že obvodové zvyškové pnutia v leme/obruči nového kola sú tlakové a tieto zastavia šírenie trhlín na povrchu lemu než sa stanú kritickými. V EU podľa normy EN 13262 tlakové pnutia na obvode v nových súkoliach by mali byť v rozmedzí –80 až –150 MPa. Vplyv tepla počas brzdenia vplýva na vznik opačných ťahových pnutí a rozvoj týchto pnutí spôsobí rýchle šírenie trhliny, vedúce k zlomeniu kola.
Silné brzdenie vlečným trením sa zvyčajne využíva pre pribrzdenie vlakov na trati, ale môže vzniknúť aj bez pričinenia rušňovodiča, napr. pokiaľ sa zasekne brzda na niektorom súkolí.
Aby sme sa vyhli katastrofickému vykoľajeniu vplyvom vysokých ťahových pnutí, tieto musia byť odstránené pri údržbe. V Európe sú akceptačné kritériá pre ťahové pnutia rôznych typov kôl udávané v medzinárodnom predpise (ORE) Document UIC 510-2.
Odhaliť tepelne poškodené kolá pomocou nedeštruktívnej techniky je preto nevyhnutné. Pokusy so zmenou farby povrchu platne kola, analýza magnetického šumu podľa Barkhausena a magneto-akustický efekt boli prezentované, ale nakoniec sa ukázalo, že nie sú spoľahlivé a vhodné pre servisné organizácie.
Uplatnenie a široké aplikácie použitia ultrazvukovej techniky pre meranie zvyškových pnutí v leme železničných kôl sú výsledkom úspešného výskumného programu zabezpečeného výborom UIC ORE B-169 ::
Počas veľkého počtu testov bola ultrazvuková metóda overená porovnaním s dobre známou rtg difrakciou a deštrukčnými skúškami. Predpis DB 907.0801 v súčasnosti doporučuje ultrazvukové meranie obvodových pnutí v prípade servisných kontrol a opravách súkolí ako aj v prípade vykoľajenia vplyvom vysokej teploty.
V USA šírenie ťahových obvodových pnutí v odliatkoch kôl a ultrazvukové meranie hodnôt pnutí boli skúmané Národným inštitútom pre normalizáciu a technológie. Tieto sú popísané v správach: